Universitarii ieşeni privesc cu un optimism rezervat modificările privind retragerea doctoratelor
Ministrul Adrian Curaj a propus o serie de modificări ce urmează a fi aduse legii Educaţiei şi a Codului studiilor universitare de doctorat în vederea rezolvării derapajelor din sistem Profesorii universitari ieşeni privesc cu un optimism rezervat modificările legislative propuse de către ministrul Adrian Curaj asupra Legii Educaţiei Naţionale şi a Codului studiilor universitare de doctorat, prin care se trece aproape integral responsabilitatea acordării titlului de doctor în curtea universităţilor şi a filialelor Academiei Române.
Practic, aceştia aduc în discuţie că, fiind direct responsabile de acordarea şi retragerea, unde este cazul, a titlului de doctor, universităţile vor fi mult mai atente în gestionarea întregului proces - de la evaluarea în comisii până la admiterea la studii. Însă există şi posibilitatea ca universităţile mai mici, care au dreptul să organizeze studii universitare de doctorat, să creeze adevărate fiefuri în care să acorde titlul după bunul-plac, în ciuda monitorizării pe care Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice (MENCŞ) promite că o va face Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare. (CNATDCU)
Rectorul dă diploma, rectorul o retrage
MENCŞ a propus pentru dezbatere publică proiectele Ordonanţei de Urgenţă privind modificarea şi completarea Legii Educaţiei Naţionale şi cel de Hotărâre de Guvern pentru modificarea structurii Codului studiilor universitare de doctorat. Deşi schimbările sunt realizate pe mai multe paliere şi registre, cele mai importante vizează felul în care se vor desfăşura activităţile instituţiilor organizatoare de studii universitare de doctorat, practic, ceea ce se cunoaşte a fi sub denumirea de Şcoala Doctorală.
În modificările legislative se precizează că emiterea, retragerea sau anularea diplomelor va trece în responsabilitatea universităţilor, iar că o diplomă de doctor se oferă precum cea de licenţă sau de master, prin dispoziţia rectorului sau a preşedintelui Academiei Române. Dacă acestea se dovedeşte că au fost obţinute în mod fraudulos, tot conducătorii instituţiilor respective semnează actul prin care diploma şi, respectiv, titlul, se retrag. Se elimină astfel implicarea CNATDCU în tot acest procedeu, cum era până în prezent, urmând a avea un rol de supervizare final a documentaţiei în urma căreia s-a decis acordarea sau nu a titlului de doctor.
Un optimism rezervat
Academicianul Viorel Barbu susţine că o astfel de decizie este una corectă, fiindcă universitatea trebuie să fie cea care să îşi asume răspunderea asupra corectitudinii procesului de oferire a titlului de doctor. „Mi se pare o decizie corectă, fără a fi consultat cu exactitate detaliile. Din moment ce va exista un organism care va avea posibilitatea să cenzureze eventualele derapaje, să îşi dea un aviz şi ar exista un control cât de cât, decizia pare a fi una corectă“, a declarat acesta pentru „Ziarul de Iaşi“.
Şi profesorul Mihail Voicu, preşedintele Academiei Române, filiala Iaşi, s-a declarat atât optimist, cât şi rezervat cu privire la modificările care urmează să fie aplicate, spunând că trebuie ţinut cont de faptul că aceste prevederi se aplică în România.
„Este o chestiune cu două tăişuri. A mai existat un moment în trecut pentru promovarea în funcţiile de profesor şi conferenţiar, acum nu mai funcţionează, când aceste funcţii nu se mai validau în Comisia Superioară de Diplome sau la CNATDCU, ci de către universităţi. Prima dată când s-a întâmplat chestiunea asta a fost de scurtă durată pentru că au apărut tot felul de «surprize»“, a spus profesorul. Acesta a adăugat că nu doreşte să facă „procese de intenţie“, însă este prematură orice fel de dezbatere a acestui subiect, cel puţin până când nu va fi pus în funcţiune, pentru a vedea dacă filtrele în vigoare reuşesc să asigure validitatea sistemului.
„Cu referire la faptul că aceste chestiuni se petrec în România. Dacă ne referim la alte ţări, ca Germania, acolo sistemul este acelaşi de când fac nemţii doctorate. Universitatea organizatoare oferă titlul şi tot ea îl retrage când este cazul, nu există niciun alt for intermediar care să hotărască în plus“, a adăugat prof.dr. Mihail Voicu.
Sistemul are probleme mai grave decât plagiatul
Prof.dr. Liviu Goraş, directorul Consiliului Studiilor Universitare de Doctorat de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi“ din Iaşi, a spus că aceste modificari par a fi făcute din dorinţa de a rezolva o problemă, dar fără a fi şanse de a vindeca integral sistemul. „Problema cu doctoratul este mai complicată decât chestiunea cu plagierea. După părerea mea, trebuie privită motivaţia unui tânăr de a-şi da doctoratul şi seriozitatea unui conducător care să-l îndrume. Tot spun în stânga şi în dreapta că sunt situaţii în care tineri s-au înscris la doctorat pentru că nu şi-au găsit o slujbă suficient de bună. Mi-e greu să spun ce se va rezolva prin aceste schimbări, cred că este o încercare de a rezolva unele probleme, dar ele nu sunt singurele“, a spus prof.dr. Liviu Goraş.
El a precizat că un sistem astfel implementat va avea succes dacă universitatea şi şcoala doctorală din zona respectivă sunt de o calitate ridicată. „Depinde de moralitatea universităţii, însă cel mai important este să se înceapă o acţiune de însănătoşire a mentalităţilor legate inclusiv de doctorat“, a conchis acesta.
Cum ar putea funcţiona, pe etape, sistemul de verificare
În raportul grupului de lucru care a dat liniile mari pentru modificarea cadrului instituţional în care funcţionează sistemul doctoral în România, din care au făcut parte şi doi profesori ieşeni, prof.dr. Ştefan Afloroaei şi prof.dr. Valeriu Ciucă, se precizează schimbările care vor avea loc din momentul în care studentul-doctorand finalizează teza. Acesta predă teza în format electronic, aceasta va fi verificată printr-o serie de softuri antiplagiat ce vor fi stabilite la nivel naţional, de unde va reieşi un „raport de similitudini”.
Acesta va fi inclus în dosarul de doctorat, iar studentul îşi va susţine teza într-o comisie de pre-susţinere, în urma căreia comisia de doctorat şi comisia de îndrumare îşi dau acceptul sau nu pentru susţinerea publică. Apoi, teza este depusă oficial în format PDF, se alege o comisie de susţinere publică, referenţi oficiali analizează teza de doctorat, se fixează o zi pentru susţinerea publică, iar cu 20 de zile înainte ce aceasta să fie susţinută ea va fi disponibilă în format tipărit la biblioteca facultăţii.
Într-un final, dacă studentul este acceptat şi primeşte din partea universităţii un calificativ care să determine faptul că urmează să primească titlul de doctor, dosarul electronic al acestuia este urcat pe o nou-fondată platformă naţională. Acolo, o comisie CNATDCU analizarea acest dosar şi dă un răspuns în 90 de zile, după ce răspunsul CNATDCU e analizat de Şcoala Doctorală şi soluţionate eventualele contestaţii, titlul este conferit de către rector sau preşedintele Academiei Române. La final, teza va fi făcută publică şi păstrată într-o bază de date digitală.
Publicație: Ziarul de Iași
Un student dă în judecată Universitatea Tehnică. Bani de cazare și mâncare
El vrea o bursă socială de 500 de lei ca să-şi plătească integral căminul şi două mese pe zi. Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi“ din Iaşi este dată în judecată de către un student care reclamă faptul că bursa socială oferită de către instituţia de învăţământ superior nu este suficientă pentru a-i acoperi cheltuielile minime de masă şi cazare.
Acesta îşi argumentează demersul prin invocarea alineatului 10 din articolul 223 din Legea Educaţiei Naţionale, care specifică faptul că „studenţii beneficiază (...) de burse sociale pentru susţinerea financiară a studenţilor cu venituri reduse. Cuantumul minim al burselor sociale se propune anual de către CNFIS (n.r. Consiliul Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Superior), ţinând cont de faptul că acestea trebuie să acopere cheltuielile minime de masă şi cazare.“
Cosmin Lechea este student în anul al IV-lea la Facultatea de Mecanică şi a depus acţiunea la Judecătoria Iaşi pe 5 februarie, având ca obiect „pretenţii, obligaţia de a face“. Studentul în vârstă de 27 de ani a explicat pentru „Ziarul de Iaşi“ că a luat această decizie după mai multe încercări de a rezolva situaţia „pe cale amiabilă“. „Am încercat să fac mai multe demersuri pe cale amiabilă, am vorbit cu prorectorul responsabil cu relaţia cu studenţii, m-a trimis la domnul rector care era foarte ocupat şi nu m-a putut primi. Nu mi-a rămas decât să merg în instanţă“, a spus tânărul.
Cum a calculat bursa
Acesta a declarat pentru „Ziarul de Iaşi“ că a solicitat în baza Legii 544/2001, a accesului la informaţiile de interes public, o serie de documente de la universitate în care i s-a calculat faptul că două mese la cantină ar avea valoarea de aproximativ 14 lei, şi că tariful mediu de cazare în cămin ar fi de 90 de lei lunar. Astfel, acesta susţine că o bursă socială care să acopere tariful de cazare şi hrana minimă ar trebui să aibă măcar 500 de lei, în timp ce bursa pe care o primeşte lunar este de 200 de lei.
„Nicio bursă de la nicio facultate nu respectă criteriul acesta. Nici nu am luat micul dejun în calcul, dacă îl pun şi pe acesta bursa ar fi şi mai mare, doar pentru cheltuieli minime. Este problema universităţii cum dă bursele şi cum le face, dar ea trebuie să respecte legile. Cred că voi avea câştig de cauză deoarece cuantumul burselor este în felul următor - 15% sunt bursele de merit, 10% cele sociale şi 75% cele de studiu, din suma totală destinată burselor, prin urmare ei pun mai presus bursele de studiu decât să respecte legea“, a adăugat Cosmin Lechea. Acesta este căsătorit, soţia sa fiind studentă la Facultatea de Inginerie Chimică şi Protecţia Mediului, şi susţine că atât el cât şi soţia sa sunt înregistraţi cu venituri zero la nivelul familiei.
Conducerea facultăţii: „Poate lua şi bursă profesională“
Conducerea universităţii nu a fost încă informată de acţiunea depusă în instanţă de către student, însă prof.dr. Cezar Oprişan, decanul Facultăţii de Mecanică, a precizat pentru „Ziarul de Iaşi“ că a discutat în mai multe rânduri cu Cosmin Lechea despre această problemă.
„Bursele sunt stabilite în Consiliul Facultăţii, atât cele sociale, cât şi cele profesionale. Este o comisie în care intră şi studenţii din Consiliu şi analizăm bursele respective, iar bursa socială am mărit-o pentru anul acesta la 200 de lei. El are şi posibilitatea de a învăţa şi de a lua o bursă profesională care poate ajunge până la 500 de lei“, a specificat decanul. El a precizat că situaţia tânărului a ajuns să fie discutată la nivelul Consiliului, şi chiar ceilalţi studenţi, reprezentanţii în Consiliu, au precizat că bursele sociale nu pot fi mai mari.
„Studenţii mi-au spus că dacă sunt dintre ei cei care vor bursă socială mai mare să înveţe şi să o obţină şi pe cea profesională, că nu putem să dăm burse sociale mai mare decât cele profesionale. Noi am făcut un calcul, considerând căminul a fi 80 de lei pe lună, şi am concluzionat că putem asigura suma de 200 de lei ca sprijin celor care îşi depun dosarul pentru burse sociale“, a specificat decanul. Reprezentanţii facultăţii au precizat că motivul pentru care tânărul nu primeşte şi bursă profesională este că nu are peste media 7 şi că are deja şase restanţe.
Problema burselor sociale a fost ridicată mereu la nivelul ministerului de către asociaţiile studenţeşti în momentul în care se solicita creşterea bugetului pentru educaţie, argumentul ligilor fiind acela că nicio universitate din ţară nu are fondurile necesare pentru a oferi burse sociale din urma cărora studenţii cu posibilităţi materiale reduse să se poată întreţine.
Publicație: Ziarul de Iași
Practică de o lună în spitalele din Mexic pentru studenţii de la UMF
Studenţii Universităţii de Medicină şi Farmacie „Grigore T. Popa“ din Iaşi au posibilitatea de a participa la un schimb de experienţă cu unităţile medicale din Mexic, prin intermediul Federaţiei Internaţionale a Asociaţiilor Studenţeşti de Medicină. Aceştia trebuie să cunoască limba engleză la nivel conversaţional, cunoştiinţele de spaniolă fiind apreciate, existând două module ale programului de internship, clinic sau preclinic.
La clinic, studentul va efectua gărzi în departamentul clinic al unui spital, pe secţiile de Dermatologie sau Pediatrie, în timp ce în preclinic acesta va merge la un departament preclinic al Universităţii de Medicină de acolo, sau la un spital cu predare de ore, studiind biologia sau chimia.
Schimbul va dura o lună, se lucrează opt ore pe zi, cinci zile pe săptămână, iar studenţii trebuie să îşi aducă cu ei halatul alb, stetoscopul, un ciocănel pentru testarea reflexelor şi echipament adecvat pentru a fi purtat în spital. Stagiul poate fi efectuat în mai multe oraşe din Mexic, de la Ciudad de Mexico la Morelia, Tepic, Toluca sau Tijuana. Costul unui astfel de stagiu este de 350 de euro, iar studenţilor li se va asigura cazarea.
Publicație: Ziarul de Iași
100 de studenţi de la universităţile din ţară pot veni în practică la UMF Iaşi
Studenţii Universităţii de Medicină şi Farmacie „Grigore T. Popa“ din Iaşi au posibilitatea să participe la o serie de stagii de schimb la alte instituţii de învăţământ superior de profil din ţară, acum fiind stabilite şi locurile de care aceştia dispun în acest sens. Este vorba de zeci de locuri fără cazare care sunt disponibile la universităţile din toată ţara, fără cazare, la care aceştia pot candida.
Spre exemplu, în cazul Iaşului, pe cele patru domenii de studii unde sunt deschise înscrierile sunt zece poziţii pentru Asistenţă Medicală, zece pentru Medicină Generală în limba engleză şi tot zece pentru Medicină Generală în limba franceză.
Pentru Medicină Generală în limba română sunt 70 de locuri, iar la Nutriţie şi Dietetică, tot zece. Toate acestea sunt locuri fără cazare, la care pot candida studenţi din întreaga ţară pe profil medical, ei putând să vină să asiste la cursuri, seminarii, laboratoare şi activităţile ligilor studenţeşti din Iaşi.
Înscrierile sunt deschise începând cu data de 22 februarie, fiind cinci zile în care tinerii pot să îşi depună dosarul la asociaţia studenţească de profil din centrul universitar din care fac parte. Proiectul va fi organizat între 20 şi 25 martie, selecţia dosarelor realizându-se pe baza unui punctaj obţinut de către candidaţi în funcţie de activitatea lor în cadrul cursurilor, cât şi turele de gardă susţinute sau activităţile extra-curriculare.
Publicație: Ziarul de Iași
|