E oficial! Tudorel Toader s-a suspendat până în iulie de la „Cuza“ din funcţia de rector
Reprezentanţii Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice au confirmat pentru „Ziarul de Iaşi“ că ordinul de ministru pentru validarea şi suspendarea lui prof.dr. Tudorel Toader din funcţia de rector a fost semnat în cursul zilei de ieri şi a fost trimis spre Iaşi.
Până la terminarea programului compartimentului administrativ al Universităţii „Alexandru Ioan Cuza“, acesta încă nu ajunsese.
„M-am consultat cu colegii de la Direcţia Generală de Învăţământ Superior şi ordinul cu privire la validarea şi suspendarea rectorului de la Universitatea «Cuza» nu va afecta calitatea de ordonator de credite a celui care a fost numit deja“, a declarat Mirabela Amarandei, purtător de cuvânt al MENCS.
Practic, prof.dr. Gheorghe Iacob va avea drept de semnătură până pe 12 iulie, atunci când se va încheia perioada de suspendare pe care prof.dr. Tudorel Toader a cerut-o pentru a-şi terminat şi mandatul de judecător constituţional, evitând orice discuţie cu privire la o eventuală stare de incompatibilitate.
Astfel, procesul de alegere la universitate se va încheia cel mai probabil în toamnă, concursul de decani urmând a se desfăşura în lunile iulie - august, iar apoi vor fi desemnaţi prodecanii şi directorii de departament.
Între timp, toate mandatele celor care ocupă în prezent funcţiile vor fi prelungite până în momentul încheierii alegerilor.
Publicație Ziarul de Iași
Experţi economişti la „Cuza”
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) Iaşi, în colaborare cu Institutul Friedrich von Hayek, găzduieşte luni, 11 aprilie, cea de-a opta ediţie a conferinţei „Free market road show” („Spectacolul pieţei libere”)
Evenimentul este organizat de Austrian Economics Center din Viena, în cooperare cu peste 100 de universităţi din Europa şi cu alţi parteneri internaţionali. Invitaţii de anul acesta de la Iaşi sunt: Randal O`Toole – analist de politică publică, Federico Fernandes – cercetător la Austrian Economics Center, Karl Peter Schwarz – jurnalist şi Dan Zaharia – senior leasing consultant la Extind. Conferinţa aduce în faţa celor interesaţi economişti renumiţi, oameni de afaceri de succes, lideri de opinie, experţi politici şi diplomaţi, cu scopul de a discuta problemele economice curente şi de a oferi soluţii posibile la nenumăratele provocări cu care se confruntă lumea de astăzi. Totodată, acest eveniment oferă posibilitatea lumii academice, lumii afacerilor, dar şi publicului larg să intre în contact cu mişcarea europeană ce susţine piaţa liberă.
Ediţia din anul 2016 a „Free market road show” se desfăşoară în 45 de oraşe din Europa şi Caucaz şi propune dezbaterea unor teme legate de taxare, armonizare fiscală, antreprenoriat, criza din zona Euro sau provocările curente cărora trebuie să le reziste construcţia europeană.
Publicație Evenimentul
Ministerul Educaţiei: „Recunoaşterea şi echivalarea actelor de studii trebuie să fie realizată în continuare de noi”
După ce Universitatea Bucureşti a precizat, printr-o scrisoare deschisă, că echivalarea diplomelor ar trebui făcută de către universităţi având în vedere faptul că procedura este îngreunată de birocraţia de la nivelul Centrului Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor (CNRED), Ministerul Educaţiei a transmis un punct de vedere referitor la solicitarea instituţiei de învăţământ superior.
Mai exact, CNRED arată că Ministerul Educaţiei ar trebui să fie în continuare instituţia care să se ocupe de recunoaşterea şi echivalarea diplomelor, în baza atribuţiilor proprii. Printre motivele invocate de instituţie se numără inclusiv inadvertenţele care sunt constatate în procesul de înscriere la studii a studenţilor europeni, precum şi în respectarea normelor privind parcursul universitar şi completarea actelor corespunzătoare, care au un impact negativ la nivel naţional şi internaţional. Totodată, CNRED susţine că „procedurile de recunoaştere a diplomelor obţinute în străinătate sunt într-o permanentă actualizare, prin raportare la legislaţia naţională şi bunele practici şi recomandări internaţionale”, dar şi că „fiecare solicitare pentru recunoaşterea diplomelor obţinute în străinătate este depusă direct la registratura ministerului sau transmisă prin poştă, în ambele cazuri fiind înregistrată cu număr unic”, potrivit comunicatului de presă. În ceea ce priveşte necesitatea autentificării actelor de studii şi a furnizării de traduceri legalizate în procedura de recunoaştere, „precizăm că aceste cerinţe sunt conforme atât cu normele internaţionale, cât şi cu cele naţionale. Autentificarea actelor de studii, prevăzută în Convenţia de la Haga, „garantează recunoaşterea oficială prin lege” şi evită, în consecinţă, circulaţia şi uzul unor acte de studii falsificate. Traducerile legalizate pot fi efectuate în ţară sau străinătate, la orice furnizor autorizat de astfel de servicii”.
Care sunt explicaţiile pentru întârzieri Referitor la termenele lungi în care sunt echivalate sau recunoscute diplomele, CNRED arată că aplică termenul general de soluţionare a unei solicitări de maximum 30 de zile, în practică acest termen fiind redus considerabil. „Termenul de 90 de zile este generat de faptul că diplomele de doctor din state non-membre UE sau, în anumite cazuri, din state membre UE sunt recunoscute de către CNRED în urma evaluării efectuate de specialişti din mediul universitar, în comisiile de specialitate din cadrul Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU). Evaluarea CNATDCU provoacă întârzieri în soluţionarea solicitărilor de recunoaştere, având în vedere ritmul de întrunire a comisiilor la intervale neregulate de timp, precum şi aplicarea unor cerinţe şi proceduri diferite faţă de cele aplicate de CNRED în procedura de recunoaştere automată”, subliniază comunicatul. Mai mult, legat de întârzierile în procesul de înscriere la studii a cetăţenilor UE şi SEE, CNRED spune că acestea sunt cauzate şi de modul de gestionare şi respectare de către universităţi a unui calendar adecvat în aplicarea procedurilor de selecţie/admitere şi înscriere. Gestionarea defectuoasă a acestui calendar determină, de cele mai multe ori, percepţia eronată că CNRED „blochează accesul la înscrierea la studii sau concursuri”.
Ce a solicitat Universitatea Bucureşti
Universitatea din Bucureşti cere, într-o scrisoare dechisă, ministerului Educaţiei, ca echivalarea diplomelor universitare să se facă direct de către universităţi, având în vedere că birocraţia de la nivelul CNRED îngreunează procedura.
„Conform Metodologiei CNRED, candidaţii din UE şi SEE care doresc să-şi continue studiile sau să obţină un post potrivit pregătirii superioare sunt obligaţi să urmeze o procedură îndelungată şi deosebit de greoaie, de multe ori de neînţeles pentru aceştia. Candidaţii depun sau trimit prin poştă, fără a obţine un număr de înregistrare de la Minister, copii legalizate ale documentelor de studii, precum şi traduceri legalizate în limba română. În special, aceste traduceri legalizate sunt greu de procurat, implicând, din partea candidaţilor deplasări la consulate sau ambasade aflate în alte oraşe decât cel de reşedinţă. Termenul pentru validarea acestor solicitări este cuprins între 30 şi 90 de zile, cel din urmă fiind stabilit pentru recunoaşterea titlului ştiinţific de doctor. Considerăm că aceste termene sunt prea lungi, astfel încât ajung în multe cazuri să blocheze accesul la înscrierea la studii sau concursuri”, notează Universitatea din Bucureşti într-o scrisoare deschisă.
Publicație Adevărul
EXCLUSIV. Scandal şi la alegerile „liniştite“ pentru decanii de la Arte
„Nu accept nici nota 9,99 de la această comisie, nicidecum 8“ afirmă unul dintre candidaţii la funcţia de decan al Facultăţii de Interpretare, Compoziţie şi Studii Muzicale Teoretice. „Consider acest concurs pierdut o jignire fenomenală adusă mie şi studenţilor mei“, arată revoltat prof.dr. Dumitru Iosub.
Prof.dr. Dumitru Iosub, unul dintre candidaţii pentru funcţia de decan al Facultăţii de Interpretare, Compoziţie şi Studii Muzicale Teoretice, acuză faptul că a fost subevaluat la concursul pentru ocuparea funcţiei de decan în detrimentul contracandidatei sale, prof.dr. Tatiana Laura Pocinoc. Profesorul a constestat calitatea comisiei care l-a evaluat şi a considerat faptul că nota 8,37 primită nu a fost una meritorie. El a invocat faptul că la concursul susţinut în urmă cu patru luni pentru obţinerea titlului universitar de profesor, care a fost jurizat de o comisie naţională, a obţinut punctaj maxim. „Acum patru luni mi-am susţinut examenul pentru profesor universitar şi am obţinut 100 de puncte adică media zece. Am fost evaluat de o comisie naţională formată din mari personalităţi muzicale ale ţării noastre.
Constat cu mare durere că o comisie formată din profesori ai universităţii noastre mi-au apreciat munca de 35 de ani şi rezultate excepţionale pe care le-am avut la catedră şi managementul prestat de mine cu media opt“, a declarat prof.dr. Dumitru Iosub. Acesta a adăugat faptul că unul dintre motivele pentru care crede că s-a ajuns la această situaţie este că s-a aflat în conflict deschis cu unul dintre prorectori, prof.dr. Aurelia Simion, cu care a avut un conflict cât aceasta a condus departamentul din Facultatea de Muzică de care aparţinea şi profesorul. El susţine că a încercat să obţină o audienţă la rectorul UAGE înainte de susţinerea examenului de pe data de 29 martie pentru a-i expune această incompatibilitate, însă a fost primit doar pe 28, cu condiţia de a nu aduce în discuţie concursul ce urma să se desfăşoare a doua zi.
„Declar pe proprie răspundere că nu accept de la această comisie nici nota 9,99, nicidecum 8. Consider acest concurs pierdut o jignire fenomenală adusă mie şi studenţilor mei. Rog insistent ca această comisie să-mi explice cum de au ajuns la concluzia ca eu să fiu notat cu nota 8. Cum au ajuns la concluzia ca eu să pierd acest concurs, ştiind foarte bine că proiectul meumanagerial a fost de nota 10, iar la toate întrebările puse de comisie am răspuns perfect“, a adăugat profesorul.
Ameninţare cu plângere penală
El a mai precizat că în consiliul profesoral al facultăţii care a avizat candidatura sa, la interviurile la care a fost supus şi el, şi prof.dr. Tatiana Laura Pocinoc, membrii consiliului i-au spus acesteia din urmă „sunteţi noul decan al Facultăţii de Muzică“. „Dacă aţi fi în locul meu, aţi mai participa la concurs după aceasta? Am întrebat-o asta şi pe doamna rector, dar mi-a spus că e irelevant. Cu o zi înainte de concurs au mai fost trei dintre cei mai buni studenţi ai facultăţii în audienţă la rector şi i-au spus că doresc ca eu să fiu decan“, a completat prof.dr. Dumitru Iosub.
Conform oficialilor UAGE Iaşi, contestaţia acestuia a fost analizată într-o comisie de contestaţie unde i-a fost remis un răspuns. Însă profesorul a declarat că nu este mulţumit de acesta şi ameninţă cu depunerea unor plângeri penale în care va sesiza diferite nereguli care, conform acestuia, ar exista la Arte. „În cazul în care nu se rezolvă favorabil această contestaţie, voi apela la organele legii până când voi obţine dreptate. Consider o mare jignire adusă muncii şi imaginii mele. Studenţii vor fi alături de mine şi în continuare, voi depune plângere la organele Poliţiei Române“, a adăugat profesorul. Prof.dr. Atena-Elena Simionescu, rectorul UAGE, a precizat pentru „Ziarul de Iaşi“ că respectiva contestaţie a fost analizată de o nouă comisie, separată de cea care a organizat concursul, şi că a fost avizată şi discutată în Senat, ca apoi să se remită un răspuns.
„Eu nu am de unde să ştiu dacă între cele două persoane există un conflict, dar comisia a evaluat contestaţia, a fost discutată în Senat şi răspunsul i s-a înmânat personal. Eu vreau să fie cât mai distantă de acest subiect, nu am ce să comentez suplimentar. Cazul a trecut prin toate filtrele necesare, conform legislaţiei în vigoare. În orice caz, concursul nu se referea la analizarea dosarului de carieră al profesorului, ci la cu totul altceva, pe partea managerială“, a declarat prof.dr. Atena-Elena Simionescu.
Publicație Ziarul de Iași
Dezbaterea „Dileme economice. O criză în căutarea unui autor“,la Institutul Francez
Marţi, 12 aprilie, începând cu ora 18, în sala Benjamin Fondane a Institutului Francez din Iaşi va avea loc dezbaterea „Dileme economice. O criză în căutarea unui autor“. Evenimentul este organizat de Asociaţia revistei „Timpul“ şi are ca invitaţi pe Gabriel Claudiu Mursa, profesor la Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor, din cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi, Mihaela Ifrim, profesor la aceeaşi facultate, Ana-Maria Icătoiu, director Comercial şi de Comunicare, Veolia Energie Iaşi şi Daniel Şandru, director revista Timpul.
Dezbaterea va fi moderată de George Bondor. Evenimentul „Dileme economice. O criză în căutarea unui autor“ face parte din seria dezbaterilor de idei pe care Institutul Francez Iaşi şi revista Timpul le realizează pe parcursul acestui an, dar şi din seria colocviilor TIMPUL 140 prilejuite de momentul aniversar al revistei.
Dezbaterea îşi propune să identifice cauzele crizei financiare şi a crizelor care au derivat din aceasta: criza economică, cea a locurilor de muncă, o criză a încrederii în piaţa liberă, criza Uniunii Europene. Evenimentul este realizat în parteneriat cu Institutul Cultural Român, iar participarea la eveniment este liberă.
Publicație Ziarul de Iași
|